Jag har aldrig varit mer säker på att United vinner ligan

För ungefär två månader sedan skrev jag mitt senaste inlägg i bloggen. Ett tråkigt inlägg, ett tips om ett quiz på Uniteds hemsida. Det var 18 dagar efter att United förlorat mot Barca i CL-finalen. 24 dagar efter att United säkrat sin 19:e ligatitel. Sedan dess har jag alltså inte skrivit något. Men medan jag gjorde annat, byggde Sir Alex på sitt lag med ytterligare kvalitet, fart och ungdomlig entusiasm. Under den tiden rustade han upp för ett nytt krig, med samma gamla rivaler. Skillnaden är att de andra lagen inte rustat lika bra.

Fergusons dröm är att komma närmare just Barca, som de fallit mot i Champions League två gånger under de senaste tre åren. Hans nya taktik för att göra det är att efterlikna det spel som Barca bjuder på. Ferguson vill ha mer fart, det är uppenbart. Och medan resten av världen kliade sig i håret och grubblade över vem som skulle ersätta Scholes, så hade Ferguson redan löst situationen. Visst, kanske hade han gärna haft Wesley Sneijder. Men Ferguson hade också som vanligt ett ess i rockärmen, ett ess som var betydligt billigare än kungen från Inter. Esset hette Tom Cleverly. Han har tillhört klubben i 10 år, och ändå var han inte särskilt känd för många innan den här säsongen. Anledningen till det, han är bara 22 år och har alltså tillhört laget sen han var 12 år gammal.

Så då kan man undra, att om man vill ersätta Paul Scholes, är inte Cleverly mer passande än Sneijder då? Visst, killen är inte lika bra som Wesley för tillfället, men om man ska ersätta Scholes är det inte bara passningspelet som ska ersättas. Scholes VAR United. Spelar man hela karriären i en klubb så blir klubben väldigt viktig för en. Man spelar då inte bara för sig själv i vetskapen att man nästa säsong kan spela någon annanstans om det går dåligt, utan man spelar, kämpar och sliter för klubben, laget och fansen. Om man ska ersätta Scholes är det också karaktären som ska ersättas. Och jag tror att att Cleverly är mycket mer United än vad Wesley Sneijder är.

Jag har aldrig varit mer säker på att United vinner ligan. Medan andra lag tokshoppar och vissa lag inte gör något alls fast de skulle behöva det, så gör United och Ferguson som de brukar. De följer den planen de satte upp för några år sedan. Det är inte en slump att spelare som Welbeck, Cleverly och Evans, som tillhört klubben ett tag, kliver fram nu. Det är inte en slump att dessa spelare varit utlånade för att mogna till sig, så att de kan ta över nu när generationsbytet sker. Ferguson tänker alltid i förväg och det är långsiktigheten som gör att de är där uppe år efter år.

Nej United ser bättre ut än någonsin och då vann de ligan förra året utan att spela särskilt bra. United kommer vinna ligan i år. Det finns egentligen inga riktiga hot som jag ser det.

Så då var det sagt och jag är säker på att jag har rätt. Och förresten, om du inte upptäckt det, så har jag börjat skriva på svenska nu. Blev trött på att skriva på engelska. Vet egentligen inte varför jag började med det. Borde ju ha anat att det skulle bli lite drygt efter ett tag. Kanske måste börja tänka lite mer långsiktigt.

About letsunited

An absolut United fan who loves to watch, talk and write about them.
This entry was posted in Manchester United. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

